Opiniapacjentów krokiem do rozwoju placówki

Dbając o wysoki poziom świadczonych usług także w dziedzinie medycyny warto przeprowadzać badania opinii pacjentów, które pomogą wskazać słabe punkty i wyeliminować je, a także zdobyć wiedzę na temat mocnych stron i umacniać je w drodze dalszego rozwoju. Jednak aby zebrane informacje mogły być przydatne muszą zostać w poprawny sposób zebrane.
 

Pacjent to rzetelne źródło informacji

Kierując uwagę na rozpoczęcie procesu badawczego należy określić cele badania, a także czas i miejsce. Kolejnym bardzo ważnym krokiem jest ustalenie sposobu, w jaki zostaną zebrane dane. Gromadzenie wiarygodnych danych możliwe będzie jedynie wtedy, gdy badanie zostanie przeprowadzone zgodnie z etyką, a zastosowane metody będą profesjonalne. W obrębie badań opinii pacjentów uwagę skupia się na:
  • ocenie jakości opieki;
  • skuteczności leczenia;
  • przestrzeganie procedur oraz kompletność przekazywanych informacji;
  • bezpieczeństwu opieki.
 

Badanie krokiem ku wzrostowi

Zebrane dane w procesie badawczym należy poddać analizie, a następnie wyciągnąć wnioski, które zostaną wprowadzone w życie. W szczególny sposób warto podkreślić praktyczność przeprowadzanych badań. Otrzymane wyniki mają przyczynić się do:
  • poprawy bądź umocnienia faktycznej sytuacji;
  • rozpoznania niezrealizowanych potrzeb i oczekiwań;
  • wzmocnienia bądź zredefiniowania misji firmy.

 

Stały kontakt wpływa na jakość usług

Uzyskane dane w procesie badawczym pozwalają na określenie relacji zachodzącej między pacjentami a wyszczególnionym ośrodkiem. W kontekście badań opinii pacjentów można rozpoznać ich aktualne potrzeby oraz motywacje. Staje się to możliwe dzięki wykorzystaniu takich metod jak:
 
  • wywiad telefoniczny (CATI);
  • wywiad online (CAWI);
  • wywiad z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (CAPI);
  • indywidualny wywiad pogłębiony (IDI);
  • zogniskowany wywiad grupowe (FGI).
W sprawie przeprowadzania badania bardzo ważne jest zachowanie regularności ich wykonywania. Pozwoli to nie tylko na stałe kontrolowanie zachodzących zmian, ale także wpłynie na podnoszenie jakości świadczonych usług.
 

Z wizją na przyszłość...

Ocena pacjentów na temat świadczonych usług kształtuje się w odpowiedzi na wymianę doświadczeń między pacjentami, a zwłaszcza ich osobiste potrzeby i oczekiwania. Wpływ mają także dotychczasowe doświadczenia, sposób odbioru wizerunku oraz komunikacja w formie reklam czy to ogłoszeń. Badania opinii pacjentów można traktować jako sposób na uzyskanie potrzebnej wiedzy w kwestii poprawienia swojej pozycji na rynku.
CATI-System Aplikacja Test Kompetencji
phone phone divider env env
Bartosz Olcha
Bartosz Olcha
Dyrektor ds. Badań