Jakiepytania warto zadać w badaniu satysfakcji pracowników?
Podstawą dobrze rozwijającego się zespołu są zadowoleni pracownicy. Niezadowolenie może wynikać z wielu źródeł, a przy tym obniża jakość pracy. Pracownicy, którzy nie odczuwają zadowolenia, nie potrafię efektywnie wykonywać powierzonych im obowiązków, a także mogą w negatywny sposób wpłynąć na innych członków zespołu. Dlatego warto przeprowadzać w regularny sposób badania satysfakcji pracowników i eliminować tym samym czynniki wpływające na niskie zadowolenie.
Aspekty, które podlegają pod badanie zadowolenia
Dzięki przeprowadzonym badaniom można zadbać o utrzymanie pozytywnych relacji między pracownikami, a także wpłynąć na pozytywną ocenę środowiska pracy. Badaniu mogą podlegać takie aspekty, jak:
- relacje z organizacją i odczuwane zadowolenie,
- praca zespołowa,
- przepływ informacji,
- relacje z przełożonymi,
- odczuwana pasja z wykonywanej pracy i samoocena pracownika,
- opinia pracowników,
- życie zawodowe, a życie osobiste w kontekście odczuwanej satysfakcji,
- równe traktowanie członków zespołu oraz poczucie spełnienia, bycia ważnym.
Przykładowe pytania, które mogą pojawić się w ankiecie
W nawiązaniu do wyżej wymienionych aspektów badania satysfakcji pracowników, w ankiecie można zawrzeć takie pytania, jak:
- Czy posiadasz jasno określony zakres swoich obowiązków?
- Czy rozumiesz swoją rolę w osiąganym sukcesie firmy?
- Czy zamierzasz pracować dla tej samej firmy w najbliższych dwóch latach?
- W skali od 1-7 jak oceniasz możliwość rozwoju swojej kariery w firmie?
- Czy jesteś zadowolony z wykonywanej pracy?
- Czy zespół, w którym pracujesz stanowi dla ciebie inspiracje/wsparcie?
- Czy firma/przełożony informuje cię o wszystkich dostępnych narzędziach/zbliżających się wydarzeniach?
Pytania, które pozwolą ocenić relacje między pracownikami a przełożonymi
Jednym z ważniejszych obszarów z punktu widzenia pracownika są relacje występujące między nim i przełożonymi. W celu zbadania tych relacji zadaje się takie pytania, jak:
- Czy twoi przełożeni zachęcają cię do podjęcia kolejnych zadań?
- Czy czujesz się doceniony/wysłuchany przez przełożonych?
- Czy możesz swobodnie dzielić się swoimi opiniami i pomysłami?
- Czy czujesz, że twoje wynagrodzenie jest adekwatne do pracy, którą wykonujesz?
- Czy przełożony szanuje twój czas wolny?
- Czy otrzymujesz pochwały/konstruktywne opinie od swojego przełożonego?
- Czy uważasz, że wszyscy pracownicy są traktowani równo?
Kilka uwag zanim zbudujesz ankietę…
Budując ankietę warto pamiętać o ujęciu wszystkich kluczowych aspektów dla funkcjonowania pracownika w danej organizacji. Ważne jest, aby pracownik miał szansę odpowiedzieć na pytania zamknięte, jak i otwarte, które pozwolą mu w anonimowy i swobodny sposób uzasadnić swoje odpowiedzi. Niezależnie od budowy ankiety badanie satysfakcji pracowników powinno być przeprowadzone w sposób poufny oraz w regularnych odstępach czasu, co zapewni rzetelność posiadanych danych o zatrudnionych pracownikach.



