Badaniastrategii relacyjnych
Idealny kandydat na oferowane stanowisko pracy cechuje się zarówno szeroką ugruntowaną wiedzą i bogatym doświadczeniem, ale także kompetencjami miękkimi pozwalającymi na efektywne funkcjonowanie w rozbudowanym środowisku pracy. Profesjonalna rekrutacja kandydatów do pracy zawsze musi opierać się na wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi, pozwalający w szczegółowy sposób zweryfikować osobowość i kompetencje potencjalnych kandydatów. Jednym z takich profesjonalnych narzędzi jest Badanie Strategii Relacyjnych opracowane przez ekspertów BioStatu, oparte na metodzie Thomasa Kilmana. Powyższe zautomatyzowane badanie pozwala w zaledwie kilka minut ocenić zachowania badanego w sytuacjach stresujących, pracy pod presją oraz w sposób miarodajny ocenić osobowość kandydata lub pracownika.
Istota relacji w zespole
Jedną z najważniejszych umiejętności w budowaniu relacji w zespole, jest zdolność rozwiązywania konfliktów. Zmysł budowania pozytywnych relacji z współpracownikami stanowi wartość dodaną dla każdej profesjonalnej organizacji. Reakcje osób w sytuacjach konfliktowych określają dwie główne, niezależne między sobą cechy osobowości:
- Asertywność.
- Kooperatywność.
Pracownik lub kandydat asertywny charakteryzuje się stanowczością i pewnością siebie. Zachowując się w sposób zdecydowany, bez poczucia lęku, przy jednoczesnym braku agresji wobec innych. Idealnym odzwierciedleniem w procesie rekrutacji będzie więc kandydat charakteryzujący się wytrwałym dążeniem do celów. Cechami niepożądanymi będą: uległość, brak pewności, brak wytrwałości oraz bierna postawa wobec pojawiających się okoliczności w życiu. W ramach drugiej pożądanej cechy dotyczącej kooperatywności należy podkreślić, że przejawia się ona w tendencji do współdziałania z członkami zespołu, aby razem osiągać korzystne rezultaty dla organizacji. Nawet wtedy gdy badany może osiągać cele jedynie dla samego siebie.
Osobowość a strategia budowania relacji
W każdej profesjonalnej organizacji rozwiązywanie konfliktów pośród pracowników musi być racjonalne i efektywne. W dłuższej perspektywie czasu konflikt jest nieunikniony w każdej organizacji. Dlatego tak istotną rolę pełni odpowiedni dobór typów osobowości w zespole. Należy przy tym podkreślić, że w przypadku właściwego doboru pracowników konflikt nie musi sam w sobie być zły. Tworząc odpowiedni zespół możemy go zawsze rozwiązać efektywnie, a nawet poprowadzić do profesjonalnego rozwoju pracowników organizacji. Stosowanie Badań Strategii Relacyjności w prosty i zautomatyzowany sposób pozwala na lepsze zrozumienie pomiędzy pracownikami, zgranie zespołu oraz budowę lepszej własnej świadomości. Badanie Kompetencji w zakresie relacji pełni istotną rolę, ponieważ wraz ze wzrostem braku umiejętności współpracy pomiędzy osobami, maleje zaangażowanie i potencjał pracowników.
Typy strategii relacyjnych
Istnieje kilka typów strategii relacji, zależnych w dużym stopniu od cech osobowości i zdobytych doświadczeń życiowych. Wśród głównych strategii można wymienić:
- Rywalizację, rozumianą jako zdrowe konkurowanie w celu osiągnięcia wyników.
- Uleganie, jako umiejętność dostosowania się do oczekiwań drugiej strony.
- Poszukiwanie kompromisu.
- Unikanie, jako strategia zapobiegania konfliktów.
- Współpraca, połączona z wysoką asertywnością.
Należy przy tym podkreślić, że ogromny wpływ na wybraną strategię badanego, ma jego osobowość, asertywność, zdobyte doświadczenia życiowe, a także wyznawane wartości. Przy czym nie każda osoba o wyższej pozycji zawodowej i większym doświadczeniu wykorzystuje strategie relacyjne, aby wymuszać na innych współpracownikach podporządkowanie się. Dlatego, że dla części pracowników relacje międzyludzkie i dbałość o potrzeby innych są wartością samą w sobie.



