Jakiepytania warto zadać w badaniu satysfakcji pracowników?

Podstawą dobrze rozwijającego się zespołu są zadowoleni pracownicy. Niezadowolenie może wynikać z wielu źródeł, a przy tym obniża jakość pracy. Pracownicy, którzy nie odczuwają zadowolenia, nie potrafię efektywnie wykonywać powierzonych im obowiązków, a także mogą w negatywny sposób wpłynąć na innych członków zespołu. Dlatego warto przeprowadzać w regularny sposób badania satysfakcji pracowników i eliminować tym samym czynniki wpływające na niskie zadowolenie.

 

Aspekty, które podlegają pod badanie zadowolenia

Dzięki przeprowadzonym badaniom można zadbać o utrzymanie pozytywnych relacji między pracownikami, a także wpłynąć na pozytywną ocenę środowiska pracy. Badaniu mogą podlegać takie aspekty, jak:

  1. relacje z organizacją i odczuwane zadowolenie,
  2. praca zespołowa,
  3. przepływ informacji,
  4. relacje z przełożonymi,
  5. odczuwana pasja z wykonywanej pracy i samoocena pracownika,
  6. opinia pracowników,
  7. życie zawodowe, a życie osobiste w kontekście odczuwanej satysfakcji,
  8. równe traktowanie członków zespołu oraz poczucie spełnienia, bycia ważnym.

 

Przykładowe pytania, które mogą pojawić się w ankiecie

W nawiązaniu do wyżej wymienionych aspektów badania satysfakcji pracowników, w ankiecie można zawrzeć takie pytania, jak:

  • Czy posiadasz jasno określony zakres swoich obowiązków?
  • Czy rozumiesz swoją rolę w osiąganym sukcesie firmy?
  • Czy zamierzasz pracować dla tej samej firmy w najbliższych dwóch latach?
  • W skali od 1-7 jak oceniasz możliwość rozwoju swojej kariery w firmie?
  • Czy jesteś zadowolony z wykonywanej pracy?
  • Czy zespół, w którym pracujesz stanowi dla ciebie inspiracje/wsparcie?
  • Czy firma/przełożony informuje cię o wszystkich dostępnych narzędziach/zbliżających się wydarzeniach?

 

Pytania, które pozwolą ocenić relacje między pracownikami a przełożonymi

Jednym z ważniejszych obszarów z punktu widzenia pracownika są relacje występujące między nim i przełożonymi. W celu zbadania tych relacji zadaje się takie pytania, jak:

  • Czy twoi przełożeni zachęcają cię do podjęcia kolejnych zadań?
  • Czy czujesz się doceniony/wysłuchany przez przełożonych?
  • Czy możesz swobodnie dzielić się swoimi opiniami i pomysłami?
  • Czy czujesz, że twoje wynagrodzenie jest adekwatne do pracy, którą wykonujesz?
  • Czy przełożony szanuje twój czas wolny?
  • Czy otrzymujesz pochwały/konstruktywne opinie od swojego przełożonego?
  • Czy uważasz, że wszyscy pracownicy są traktowani równo?

 

Kilka uwag zanim zbudujesz ankietę…

Budując ankietę warto pamiętać o ujęciu wszystkich kluczowych aspektów dla funkcjonowania pracownika w danej organizacji. Ważne jest, aby pracownik miał szansę odpowiedzieć na pytania zamknięte, jak i otwarte, które pozwolą mu w anonimowy i swobodny sposób uzasadnić swoje odpowiedzi. Niezależnie od budowy ankiety badanie satysfakcji pracowników powinno być przeprowadzone w sposób poufny oraz w regularnych odstępach czasu, co zapewni rzetelność posiadanych danych o zatrudnionych pracownikach.

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright @ 2018 badania-satysfakcji-pracownikow.pl
SurvgoCATI-SystemBadania rynkuBiostat. More than statistics.
CATI-System Aplikacja Test Kompetencji
Dr Monika Kurpanik
Dr Monika Kurpanik
Dyrektor ds. Badań