Jak mierzyć zadowolenie pracowników w trakcie programu pilotażowego dotyczącego skróconego czasu pracy? Techniki i metody badawcze

Metody i techniki w badaniach pracowników
15 lipca 2025
angle Jakie są możliwości przeprowadzenia badań? angle 1. Metoda CAWI dla pracowników z dostępem do służbowego e-maila angle 2. Rozwiązania dla pracowników bez dostępu do służbowego e-maila angle Od pomiaru do raportu, czyli jak wygląda cały proces badawczy angle Sposób przekazywania ankiet określi Ministerstwo - bądź na to gotów!

Programy, takie jak rządowy pilotaż „Skrócony czas pracy - to się dzieje!”, otwierają przed firmami nowe możliwości w zakresie organizacji pracy i budowania zaangażowania. Jednocześnie stawiają wyzwania, a jednym z nich jest pomiar efektów wprowadzanych zmian.

 

Celem programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej jest bowiem nie tylko samo przetestowanie różnych modeli skróconego czasu pracy, ale przede wszystkim ocena ich wpływu na produktywność, zdrowie pracowników, godzenie życia zawodowego z prywatnym oraz ogólną organizację firmy. Regulamin naboru wprost wskazuje na konieczność systematycznego i terminowego wypełniania ankiet, zarówno przez pracodawców, jak i pracowników, przed rozpoczęciem projektu, a następnie cyklicznie co kwartał w trakcie jego trwania.

 

Jakie są możliwości przeprowadzenia badań?

Odpowiednia metoda badawcza jest zawsze uzależniona od specyfiki danej firmy, a w szczególności od tego, czy pracownicy posiadają służbowe adresy e-mail. Istnieje jednak wiele różnych narzędzi i technik, które pozwalają na znalezienie efektywnego sposobu przeprowadzenia badania w każdych warunkach.

 

1. Metoda CAWI dla pracowników z dostępem do służbowego e-maila

Dla pracowników biurowych i wszystkich tych, którzy posiadają firmową skrzynkę mailową, najefektywniejszą i najwygodniejszą techniką jest badanie CAWI (Computer-Assisted Web Interview).  Jak to działa w praktyce?

  • Dedykowana aplikacja z ankietą: Na podstawie wzorów ankiet dostarczonych przez Ministerstwo tworzony jest interaktywny i przyjazny dla użytkownika formularz online.
  • Gwarancja anonimowości: Aby zapewnić pracownikom komfort i szczerość wypowiedzi, stosowany może być mechanizm jednorazowych kodów dostępu. Pracownik na swój służbowy e-mail otrzymuje zaproszenie z linkiem, za pomocą którego generuje unikalny kod dostępu do ankiety. System ten uniemożliwia powiązanie odpowiedzi z konkretną osobą.
  • Komunikacja: Aby zapewnić wysoką frekwencję, w trakcie badania realizowana jest wysyłka zapowiedzi, zaproszeń oraz 2-3 przypomnień w trakcie pomiaru. Po zakończeniu ankietyzacji do wszystkich uczestników kierowane jest podziękowanie za udział.

 

2. Rozwiązania dla pracowników bez dostępu do służbowego e-maila

Co w przypadku, gdy znaczna część pracowników nie posiada służbowych adresów e-mail? Istnieje kilka skutecznych rozwiązań, które pozwolą dotrzeć z badaniem do każdej grupy pracowników:

  • Kody QR: W ogólnodostępnych miejscach (takich jak stołówka, szatnia czy tablice ogłoszeń) umieszcza się materiały promocyjne z kodem QR. Jego zeskanowanie za pomocą telefonu umożliwia natychmiastowe przejście do otwartej, mobilnej wersji ankiety.
  • Kioski ankietowe: W wyznaczonym miejscu w zakładzie pracy można ustawić samoobsługowe stanowiska z tabletem (kioski), na których pracownicy w dogodnym dla siebie momencie będą mogli wypełnić ankietę.
  • Ankiety papierowe (PAPI): Tradycyjne rozwiązanie, w którym pracownicy wypełniają drukowaną wersję kwestionariusza i wrzucają ją do zapieczętowanej urny. Następnie ankiety poddawane są digitalizacji w celu utworzenia elektronicznej bazy danych

 

Od pomiaru do raportu, czyli jak wygląda cały proces badawczy

Niezależnie od wybranej techniki, proces badawczy jest podzielony na etapy, a całe badanie w projekcie pilotażowym obejmuje łącznie pięć pomiarów opinii pracowników. Pierwszy z nich realizowany jest przed wdrożeniem pilotażu i stanowi punkt odniesienia do dalszych analiz. Kolejne cztery pomiary odbywają się cyklicznie co kwartał w trakcie trwania projektu.

Przed przystąpieniem do analizy zebrane dane są weryfikowane pod kątem trafności, usuwane są ewentualne zduplikowane lub wadliwe wpisy, a odpowiedzi otwarte są odpowiednio kodowane. Wynikiem każdego z pięciu pomiarów jest osobny raport w formie prezentacji. Każdy raport zawiera nie tylko bieżące wyniki, ale również porównanie ich z rezultatami z poprzednich etapów, co pozwala na śledzenie efektów w czasie i identyfikację trendów. Dodatkowo, wraz z każdym raportem firmie przekazywana jest surowa, zanonimizowana baza odpowiedzi w formacie MS Excel.

 

Sposób przekazywania ankiet określi Ministerstwo - bądź na to gotów!

Regulamin programu pilotażowego wskazuje, że ostateczne narzędzie i sposób przekazywania ankiet zostanie określony przez Ministra. Oznacza to, że ostateczna decyzja co do technologii i formy badania jeszcze nie zapadła. Dlatego tak ważna jest elastyczność i współpraca z partnerem badawczym gotowym na każdy scenariusz.

Niezależnie od ostatecznych wytycznych, już dziś warto profesjonalnie przygotować się do tego procesu. Skontaktuj się z Centrum Badawczo-Rozwojowym Biostat, aby bezpłatnie skonsultować swoje potrzeby. Chętnie odpowiemy na pytania i wyjaśnimy, w jaki sposób fachowe wsparcie badawcze może zapewnić sukces projektu w ramach programu „Skrócony czas pracy - to się dzieje!”.

Zobacz także

Najczęściej zadawane pytania
(FAQ)
Czy musimy sami tworzyć pytania do ankiet dla pracowników?

Nie, Ministerstwo przygotowało gotowe wzory kwestionariuszy ankietowych (wstępnej i kwartalnej), które stanowią załączniki do regulaminu naboru. Na ich podstawie tworzony jest interaktywny formularz online.

Na czym polegają poszczególne etapy realizacji badania przez profesjonalną agencję?

Proces badawczy składa się zazwyczaj z 5 etapów: opracowanie aplikacji z ankietą, kampania informacyjna dla pracowników, realizacja właściwego pomiaru, przygotowanie analiz statystycznych oraz opracowanie końcowego raportu z wynikami.

Czy pracownicy mogą liczyć na wsparcie techniczne w razie problemów z wypełnieniem ankiety online?

Tak, w ramach realizowanego badania przewidziane jest zapewnienie pracownikom wsparcia typu helpdesk. Informacje o tym, gdzie szukać pomocy, będą być zawarte w zaproszeniu do badania.

Polecane serwisy:
CATI-System Aplikacja Test Kompetencji
phone phone divider env env
Bartosz Olcha
Bartosz Olcha
Dyrektor ds. Badań