Badaniawizerunku pracodawcy – jak i dlaczego warto je realizować?
Co to jest EVP?
EVP (Employee Value Proposition) to strategia, którą organizacje wykorzystują do przyciągania, zatrzymywania i angażowania pracowników poprzez oferowanie unikalnej wartości w zamian za ich wkład i zaangażowanie.
EVP koncentruje się na tym, co organizacja oferuje pracownikom, zarówno w zakresie korzyści materialnych, jak i niematerialnych. Dotyczy to wynagrodzenia i beneficjów, jak również rozwoju kariery, kultury organizacyjnej, równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, możliwości rozwoju umiejętności, elastyczności pracy, wartości misji i celów organizacji oraz innych aspektów, które przyciągają i motywują pracowników.
EVP jest ważnym narzędziem w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi, które pomaga organizacjom tworzyć atrakcyjne środowisko pracy i budować trwałe relacje z pracownikami.
Do czego służy EVP?
Badanie znajomości i wizerunku pracodawcy pozwala uzyskać informacje zwrotne dotyczące następujących aspektów:
- Oceny pracodawcy w porównaniu do konkurencji, zarówno w branży, jak i regionie.
- Poziom świadomości marki pracodawcy wśród potencjalnych kandydatów starających się o pracę.
- Motywy oraz czynniki wpływające na akceptację lub odrzucenie oferty pracy przez kandydatów.
- Aspekty i wartości odróżniające pracodawcę od innych podmiotów na rynku, stanowiące jego przewagę konkurencyjną.
- Źródła, z których kandydaci pozyskują informacje na temat pracodawcy.
- Skojarzenia związane z wizerunkiem marki pracodawcy.
- Silne i słabe strony budowanego wizerunku przedsiębiorstwa.
- Aspekty związane z przedsiębiorstwem, które są istotne dla kandydatów podczas rekrutacji.
- Stosunek pracowników przedsiębiorstwa do marki oraz ich identyfikacja z firmą, zarówno w sferze zawodowej, jak i prywatnej (polecanie pracodawcy).
- Atrakcyjność i zdolność przyciągania określonych typów pracowników, którzy są kluczowi dla rozwoju organizacji.
- Ocena obecnych działań z zakresu budowy wizerunku pracodawcy i sugestie dotyczące możliwych kroków, które należy podjąć w celu optymalizacji tego procesu.
Dzięki takim badaniom można precyzyjnie zweryfikować strategię budowy wizerunku pracodawcy. Badanie employer brandingowe pozwala lepiej zrozumieć postrzeganie firmy przez potencjalnych pracowników, a wnioski z niego stanowią sugestie wdrożenia odpowiednich środków w celu poprawy wizerunku organizacji w jej bezpośrednim otoczeniu.
Jak określamy EVP?
Określenie EVP (Employee Value Proposition) obejmuje zidentyfikowanie i sformułowanie wartości, korzyści oraz warunków oferowanych pracownikom przez organizację. Aby ustalić EVP zaleca się następujące kroki:
- Analiza wewnętrzna: Przeprowadzamy analizę wewnętrzną organizacji, aby zrozumieć jej misję, cele strategiczne, wartości i kulturę organizacyjną. Identyfikujemy, co wyróżnia organizację na tle innych i jakie są jej mocne strony w kontekście zasobów ludzkich.
- Słuchanie pracowników: Zbieramy informacje od pracowników, aby zrozumieć ich perspektywę na temat wartości i korzyści oferowanych przez organizację. Robimy to za pomocą ankiet i wywiadów. Pytamy pracowników o to, co ich motywuje, co uważają za najważniejsze w swojej pracy, jakie korzyści i możliwości są dla nich istotne.
- Analiza rynku pracy: Przeprowadzamy analizę rynku pracy, aby zidentyfikować oczekiwania pracowników wobec pracodawców. Jesteśmy na bieżąco z trendami i innowacjami w zakresie wynagrodzenia, beneficjów, rozwoju kariery i innych aspektów, które wpływają na atrakcyjność miejsca pracy.
- Identyfikacja kluczowych obszarów: Na podstawie analizy wewnętrznej, opinii pracowników i analizy rynku, wytyczamy kluczowe obszary, na których organizacja może koncentrować się w swoim EVP. Mogą to być aspekty takie jak wynagrodzenie, korzyści, rozwój kariery, kultura organizacyjna, równowaga między życiem prywatnym a zawodowym itp.
- Sformułowanie EVP: Na podstawie zebranych informacji dostarczamy sugestii dotyczących budowy lub zmiany EVP organizacji. Koncentrujemy się na tym, jaką Twoja organizacja oferuje wartość dla pracowników i co wyróżnia ją na tle innych pracodawców.
- Komunikacja EVP: Po sformułowaniu EVP, ważne jest skuteczne komunikowanie go zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz. Pracownicy i potencjalni kandydaci powinni być informowani o tym, jakie korzyści i wartości oferuje organizacja jako pracodawca. Dlatego też przygotowujemy raport z badań EVP, który jest zrozumiały i łatwy w przyswojeniu.
Czy EVP bada się wewnątrz firmy?
Informacje pomocne w określeniu EVP (Employer Value Proposition) gromadzi się zarówno wewnętrznie, czyli np. w wywiadach z pracownikami, jak i zewnętrznie, czyli np. wśród potencjalnych kandydatów, byłych pracowników, czy klientów.
Badanie wewnętrzne:
Badanie EVP wewnętrznie odbywa się poprzez analizę, badania i ankietowanie pracowników, aby zrozumieć, jak postrzegają swoje doświadczenia w firmie, jakie są ich oczekiwania od pracodawcy, jakie korzyści cenią najbardziej, co ich motywuje do zaangażowania się w pracę, jakie aspekty organizacji cenią i co może być ulepszone. Wewnętrzne badania EVP pozwalają firmie lepiej zrozumieć, co jest atrakcyjne dla pracowników i jakie elementy powinny być wzmocnione, aby budować pozytywny wizerunek pracodawcy.
Badanie zewnętrzne:
Badanie EVP zewnętrznie odbywa się poprzez zbieranie informacji od osób spoza organizacji, takich jak kandydaci starający się o pracę, byli pracownicy, klienci i potencjalni kontrahenci. Przeprowadzając ankietowanie lub wywiady z tymi grupami, firma może dowiedzieć się, jak jest postrzegana w swoim otoczeniu, jakie są jej mocne strony jako pracodawcy, jakie opinie krążą na temat jej kultury organizacyjnej i środowiska pracy. Te informacje pozwalają zrozumieć, jaki wizerunek ma pracodawca, jaką ma zdolność np. przyciągania talentów, co można zrobić, aby zwiększać zaangażowanie pracowników.
(FAQ)
EVP jest ważne, ponieważ przyciąga, zatrzymuje i angażuje pracowników, przyczyniając się do wzrostu zaangażowania, poprawy retencji, efektywności i konkurencyjności organizacji.
EVP ma ogromne znaczenie dla procesu rekrutacji. Kandydaci poszukują pracodawców, którzy oferują wartość dodaną w postaci korzyści i możliwości rozwoju, a także posiadają odpowiednią kulturę organizacyjną. Silne EVP przyciąga kandydatów, którzy są zgodni z wartościami firmy i którzy chcą zaangażować się w długoterminową współpracę. Opracowanie atrakcyjnego EVP może pomóc w przyciągnięciu najlepszych talentów na rynek pracy, co z kolei ma wpływ na jakość i wydajność zespołu oraz pozytywnie oddziałuje na wyniki organizacji.
W ramach skutecznej strategii EVP organizacja stara się zdefiniować i promować unikalne cechy, które wyróżniają ją na tle innych pracodawców. Celem jest przyciągnięcie, zatrzymanie oraz zaangażowanie wysoko wykwalifikowanych pracowników. Firmy starają się tworzyć atrakcyjne środowisko pracy, oferować konkurencyjne korzyści i zapewniać rozwój zawodowy, aby zbudować pozytywne relacje z personelem.